Sportovní akce

e-mail hlavní stránka zpět


Barum rally 2007

foto: Miroslav Mikulka, Pavlína Bieberlová

   Ve dnech 24. - 26. 8. 2007 se uskutečnil již 37. ročník automobilové soutěže Barum rally. Trať této soutěže pravidelně prochází také Halenkovicemi. Oproti předchozím ročníkům, Kdy obcí projížděly závodní vozy v neděli, byly rychlostní zkoušky číslo 4 a 8 "Halenkovice" zařazeny do sobotní etapy.
   Na startu ve Zlíně se sešlo opravdu velké množství kvalitních jezdců a závodních vozů. Nejméně patnáct soutěžících mělo reálnou šanci na vítězství. Soutěž byla také prvním podnikem na území České republiky, kde se ve větším množství představily závodní vozy nové specifikace S2000. Velkým příslibem byla účast továrních týmů a týmů, které mají zkušenosti ze soutěží mistrovství světa.
   Příznivci rallysportu očekávali srovnání nejlepších českých posádek s posádkami zahraničními, v jejichž prospěch hovořila hlavně výkonnější technika. Naši soutěžící se spoléhali zejména na osvědčené vozy Mitsubishi Lancer a znalost místních tratí.
   Jako každý rok se na přípravě podíleli i dobrovolníci z obcí, kterými soutěž projížděla. Halenkovice nebyly výjimkou. Příprava tratí, a samotná pořadatelská služba během závodu byla důležitým a zodpovědným úkolem, bez jehož zvládnutí by celá soutěž vůbec nemohla proběhnout.
   Také obyvatelé obcí, jejichž územím tratě prochází jsou díky své trpělivosti a velké dávce tolerance důležitou součástí zdárného průběhu soutěže. Dopravní omezení totiž trvají většinou po celý jeden víkendový den a kolem tratí se schází na nejrůznějších místech diváci, kterých podle odhadů letos do Zlína přicestovalo z mnoha zemí na 200 tisíc.
   Letošní Barum rally se těšila opravdu velkému zájmu sdělovacích prostředků. Byla v nebývalé míře prezentována v tisku, rozhlasu, ale hlavně televizi. Jak Česká televize tak i Eurosport přinesly pro své diváky o dění na trati i mimo ni několik vysílacích hodin zpravodajství a sestřihů.

   Soutěž naostro začala v pátek městskou rychlostní zkouškou v okolí autobusového nádraží ve Zlíně. V sobotu se jezdilo v okolí Otrokovic a v neděli se celá soutěž přesunula na Valašsko. Rychlostní zkoušky v Halenkovicích startovaly ve 12:05 a 18:02 hod. V té době už se děly věci, které výrazně ovlivnily celou soutěž. Zatímco většina soutěžících bojovala s různým úspěchem o vteřiny, ve zlínské nemocnici probíhal boj o záchranu života. Na legendární RZ č. 3 "Pindula" ve velké rychlosti vylétl z trati soutěžní vůz Opel Astra GSi posádky Pavel Karlík - Luděk Kocman a bokem na straně spolujezdce narazil do vzrostlého stromu. 49-ti letý Luděk Kocman byl s vážnýmí zraněními převezen do zlínské nemocnice, kde byl okamžitě operován. Veškerá péče však byla marná a kolem 17:00 svým zraněním bohužel podlehl. V reakci na tuto událost byly zrušeny všechny doprovodné zábavné akce a slavnostní vyhlášení výsledků rally.
   Úmrtím otřesená soutěž pokračovala nedělní etapou. O nasazení jezdců svědčí velké množství posádek, které ze soutěže odstoupily. Nádherné souboje předváděli jezdci továrních týmů Peugeot a Fiat, kterým však zdárně sekundovali čeští jezdci Václav Pech, Roman Kresta a Václav Arazim.

   Vítězství v letošním ročníku Barum rally získala francouzská posádka Nicolas Vouilloz/Nicolas Kliner s vozem Peugeot 207 S2000. Zajímavostí je, že Nicolas Vouilloz je několikanásobným mistrem světa ve sjezdu na horských kolech.
   Druhé místo letos obsadila španělská posádka Enrique Garcia Ojeda/Jordi Barrabes s vozem Peugeot 207 S2000. Tato posádka se zúčastnila již minulého ročníku soutěže a letos tak zúročila vloni nabyté zkušenosti.
   Třetí místo si ze Zlína odvezl Václav Pech/Petr Uhel s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX, kteří se tak stali vítězi Mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Česká posádka po celou dobu předváděla bezchybný výkon, který je po chybách a technických problémech soupeřů postupně vynesl až na stupně vítězů.
   Velký favorit soutěže - posádka Roman Kresta/Petr Gross s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX letos obsadila čtvrté místo, když jejich šance na lepší umístění vyhasla už na druhé RZ "Slušovice", kde kvůli defektu ztratili dvě a půl minuty. Celé další jejich účinkování bylo velkou stíhací jízdou, která je ve startovní listně vynesla o několik desítek míst nahoru.

   Letošní ročník Barum rally byl opravdu výjimečný. Potvrdilo se, že se jedná o velmni náročnou soutěž, a její znalost je pro soutěžící výhodou. Posádky a organizátoři byli ovlivněni tragickou nehodou, která se odehrála v sobotu dopoledne. Tato událost všem znovu připomněla že rally je skutečně nebezpečným sportem, ve kterém se neodpouští žádné chyby. Každý ze soutěžících, který usedá do závodního vozu je si toho vědom a toto nebezpečí podstupuje dobrovolně. To se však nedá říci o některých divácích, kteří zbytečně riskují své životy. Zde je třeba znovu vyzvednout nevděčnou, ale velice důležitou práci všech dobrovolníků, kteří pomáhají tuto soutěž pořádat. Také díky nim se stala jednou z nejvýznamnějších motoristických událostí nejen u nás, ale i v celé střední Evropě.

Starší článek - Zajímavosti před Barum rally 2007

Barum rally 2007 Barum rally 2007 Barum rally 2007 Barum rally 2007 Barum rally 2007
 
Fotoalbum...