Barum Rally je akcí, která svým věhlasem, rozsahem a publicitou daleko přesahuje rámec České republiky, ale i v tomto případě platí, že každá mince má nejen svůj líc, ale i rub…
V letošním roce se, díky nové trati shakedownu a dvěma nedělním rychlostním zkouškám, staly Halenkovice po Zlínu a Otrokovicích místem, kde se toho dělo nejvíce.
Každoročně vedení soutěže žádá o trpělivost a shovívavost obyvatel obcí, kterými soutěž projíždí. Je to opravdu potřeba, zdaleka ne každého totiž tato událost zajímá.
Zjednodušeně by se dalo konstatovat, že soutěž má své odpůrce, příznivce a ty, kterým je vcelku fuk.
To, že se určitě jedná o zásah do volnosti pohybu v místech, která se na půl dne stávají závodní drahou je bez diskuze.
Každý se pak s touto skutečností vyrovnává po svém. Někdo se zajde podívat, jiný odjede, další zůstane doma a někteří se těší, kdy už to začne.
Dalším faktorem je přítomnost skutečných fanoušků rallysportu, kteří se přijedou podívat ze vzdálených koutů naší země i ze zahraničí.
Bývá jich hodně a mezi tímto množstvím lidí se najde procento, kteří jsou pro lepší místečko pro fotku nebo sledování průjezdů schopni překročit meze slušnosti.
Takovým místem bývá i parčík na Pláňavách ve kterém se letos odehrál incident, jenž pobídl majitele sousední nemovitosti, pana Gabrhela, k sepsání článku,
který odeslal do jednoho z ostravských regionálních deníků.
Článek ...zde (pdf 673 kB)
Problematickým prvkem je stav komunikací, na nichž opakovaný průjezd několika desítek závodních aut zanechává stopy, nejčastěji ve
formě vytahaných nečistot a rozježdění nezpevněných krajnic.
Trať soutěže bývá každoročně před jejím startem opravována v součinnosti s organizátory rally. Ihned po průjezdu posledního auta je okolí trati a samotná
trať, v rámci možností přítomných organizátorů, uklízena. V následujících dnech se pak uklízí znovu a načisto. Délka celé trati dosahuje 120 km a proto ji nelze vyčistit ihned.
Toto bylo vidět letos, zejména na cestě mezi Napajedly a Halenkovicemi. V pátek ráno byla cesta čistá, odpoledne špinavá. Nečistoty byly vytahány hlavně v zatáčkách.
Pro navrátivší se z práce to byl jistě šok. Také proto proběhla následující e-mailová komunikace mezi Ing. Huťkou a Ředitelstvím silnic Zlínského kraje, p. o.
Dotaz:
Dobrý den,
dnes odpoledne 26.8.2011 jsem jel po komunikaci III/36747 a III/36748 z
Napajedel do Halenkovic a nestačil jsem se divit, jak vypadala po projetí
Shakedownu Barum Rally. Jedná se o poničené okraje vozovky a znečištění
komunikace, které je velmi nebezpečné pro projíždějící motocykly a kola i
v nízké rychlosti. Tato komunikace prošla rekonstrukcí a jednalo se o poměrně
vysokou čásku cca 20 mil. Kč, proto bych měl následující dotazy:
1. Kdo je zodpovědný za stav komunikace po těchto závodech tzn. poničení
komunikace podle zákonu 13/1997 Sb. § 19 odstavec 2
2. Z jakého důvodu není cesta alespoň uklizena a dána "do původního stavu"
podle zákonu 13/1997 Sb. § 25 odstavec 2
3. Probíhá vyčíslení škod způsobených danou soutěží na těchto komunikacích
a zda pořadatel tyto škody uhradí?
4. Kdy dojde k opravám poničených komunikací?
Fotky pořízené ze dne 26.8.2011 zasílám v příloze
Děkuji mnohokrát za odpověď
S pozdravem a přáním pěkného dne Ing. Pavel Huťka
Odpověď:
Vážený pane inženýre,
z pověření pana ředitele Vám zasílám odpověď na Váš dotaz, který jste zaslal na naši organizaci:
údržbu na silniční síti (silnice II. a III. třídy) ve Zlínském kraji
provádí na základě uzavřených smluvních vztahů s naší organizací
v jednotlivých okresech tyto obchodní společnosti:
Kroměříž - SÚS Kroměřížska s. r. o.,
Uh. Hradiště - SÚS Slovácka s. r. o.,
Vsetín - SÚS Valašska s. r. o.,
Zlín - SÚS Zlínska s. r. o.,
V současné době probíhá prověření úseků - jejich znečištění a rozsah
poškození., které byly využívány při letošní Barum Rally.
Úklid bude proveden bezodkladně.
V případě poškození, výše uvedené společnosti, předloží rozsah včetně
zdokumentování, návrhem odstranění včetně vyčíslení škody. Pořadatel
soutěže se bude podílet na vzniklých škodách, jednání již probíhají.
S pozdravem
Ladislava Uhlíková
asistentka ředitele
Ředitelství silnic Zlínského kraje, p. o.
Pro příjezd ke trati využívají diváci místní a státní komunikace, které bývají také uklízeny.
V letošním roce obec Halenkovice organizátorům vypomohla a její zaměstnanci tomuto úklidu věnovali jeden den.
Z příkop kolem cest zmizely dva přívěsy barumkových, ale i starších odpadků.
Jaký má soutěž přínos pro samotné Halenkovice? Je těžké vyčíslit jakou hodnotu má mezinárodní publicita, kterou tato akce přináší.
V minulých letech i letos bylo možné kolem trati v Halenkovicích vidět stánky s občerstvením, u kterých v horkém počasí obyvatelé obce hostili zákazníky z řad diváků.
Tímto způsobem na rally profituje i turistický průmysl v okolí Zlína, kde je příliv hostů nejmarkantnější. Je třeba poznamenat, že Zlín a jeho obyvatelé se pouze nevezou
a svou porci omezení si vybírají také (RZ v centru města).
O tom, zda tato událost regionu víc přináší nebo naopak bere, se budou vést mezi jejími přívrženci a odpůrci diskuze i nadále…
A jak to bude příští rok? To je ve hvězdách.
Roman Janeček
|