Barum Czech Rally 2010 e-mail hlavní stránka zpět


foto: R.J., M. Mikulka

   Ve dnech 27. - 29. srpna 2010 se v okolí Zlína jel jubilejní čtyřicátý ročník automobilové soutěže Barum Czech Rally. Soutěž byla součástí Mistrovství České republiky, Mistrovství Evropy a mezinárodního šampionátu Intercontinetal Rally Challenge (IRC).

   Zejména poslední jmenovaný seriál je velkým lákadlem, které do Zlína každoročně přivádí jezdce známých jmen, věhlasné týmy a statisíce diváků. Pro nejlepší posádky a týmy tento závod znamená možnost prezentace prostřednictvím populární sportovní stanice Eurosport, která je promotérem seriálu IRC. Z letošní Barumky Eurosport odvysílal celkem devět a půl hodiny záznamů, přenosů a vstupů, jak ze samotné soutěže, tak z jejího zákulisí. Další reportáže pak vysílaly domácí televizní stanice, rádia, internetová i tištěná periodika.

   Barum rally je velkým podnikem, s nímž se v České republice může rovnat snad jenom Mistrovství světa motocyklů v Brně. Letos si tuto soutěž nenechalo ujít 240 tisíc diváků. Návštěva tak byla zhruba o deset tisíc diváků nižší než v loňském roce. Podle organizátorů bylo na vině počasí.

   Tratě této soutěže byly i pro letošní rok rozděleny do dvou etap, kterým předcházela noční městská speciální rychlostní zkouška v okolí autobusového nádraží ve Zlíně. Sobotní etapa byla vedena na Valašsku, v neděli se celá soutěž přesunula do okolí Otrokovic, kde byla také umístěna servisní zóna.

   Soutěž s sebou každoročně přináší množství doprovodných programů, tiskových konferencí a autogramiád. Již v průběhu týdne vyjíždí posádky na tratě, aby si připravily rozpis, ve čtvrtek před soutěží následuje technická přejímka závodních aut, která dává divákům příležitost prohlédnout si auta v klidu, setkat se osobně s jejich posádkami a to včetně největších jezdeckých hvězd.

Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010

Technická přejímka na sportovní hale ve Zlíně


   Příznivci automobilového sportu z České republiky mají v tomto roce velký důvod k radosti, protože továrně Škoda Auto se podařilo postavit v současné době zřejmě nejlepší soutěžní speciál kategorie S2000 - Škodu Fabii S2000. Jejími největšími konkurenty jsou Peugeoty 207 S2000 a Fordy Fiesta S2000. Všechny tyto vozy bylo možné v okolí Zlína spatřit v akci. Startovní pole však bylo mnohem pestřejší. Nejvíce zastoupenou značkou bylo japonské Mitsubishi, k vidění byly vozy Subaru, Honda a Citroen a další. S napětím se očekávalo vystoupení malajské značky Proton, která prostřednictvím britské firmy nasazuje vozy Satria Neo S2000. Jejich zajímavostí je nebývale velké využití elektroniky - řídicí jednotka vozu komunikuje s ostatními komponenty přes Bluetooth. Tato auta se měla zúčastnit již minulého ročníku rally, ale jejich motory se porouchaly už během zkušební rychlostní zkoušky. Letos se do Halenkovic opět nedostaly. První skončil pro technickou závadu a druhý po havárii - to vše se odehrálo již v sobotu.

   Velmi atraktivní bylo i jezdecké zastoupení. Představili se jezdci vedoucí šampionát IRC - Juho Hänninen a Jan Kopecký - tovární jezdci Škody. Továrna Škoda navíc nasadila Freddyho Loixe - slavného belgického jezdce, a Guy Wilkse, který reprezentuje importéra Škody ve Velké Británii. Ve Zlíně se samozřejmě představil i Pavel Valoušek, který reprezentuje Škodu na soutěžích Mistrovství ČR.
   Nadvládu vozů s okřídleným šípem ve znaku se snažil narušit zejména Kris Meeke, který startuje na voze Peugeot 207 S2000 s podporou importéra vozů Peugeot ve Velké Británii. Velmi rychlí byli i další jezdci na Peugeotech - Bryan Bouffier, Corrado Fontana. Na rychlostních zkouškách byly k vidění Fordy Fiesta s Andreasem Mikkelsenem a českým jezdcem Jaromírem Tarabusem. Atrakcí byla turecká dívčí posádka B. Cetinkaya/C. Guney, startující s podporou Peugeot Turecko.

   I v rámci MMČR se tvrdě bojovalo - o český titul se totiž s malými bodovými rozestupy uchází Pavel Valoušek, Václav Pech a Roman Kresta, který si na Barum rally dokonce zapůjčil místo svého obvyklého Peugeotu vůz Škoda Fabia S2000. Romanu Krestovi byla osudná sobotní RZ Troják, při níž havaroval a zapůjčený vůz vážně poškodil. Jeho Peugeot, řízený majitelem Fabie, Antonínem Tlusťákem, přijel do cíle rally na 12. místě. Podle dohody obou jezdců opravu zajišťuje ten, co boural.

Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010

Zleva - Škoda Fabia S2000, Peugeot 207 S2000, Ford Fiesta S2000, Mitsubishi Lancer EVO IX, Proton Satria Neo S2000

    Halenkovická rychlostní zkouška bývá, vzhledem ke střídání a kvalitě povrchů, považována za jednu z obtížnějších a k tomu je navíc ještě druhou nejdelší rychlostní zkouškou soutěže. Už při seznamovacích jízdách si ale letos jezdci pochvalovali její opravené úseky. I přesto se jedná o zkoušku, o které se příliš nemluví. V tomto roce tomu bylo jinak. Na rychlostních zkouškách č. 10 a 14 došlo k událostem, které výrazně ovlivnily průběh celé rally a tím ji udělaly napínavou až do konce.

   Při první RZ, která byla zároveň i první zkouškou nedělní etapy, ztratili naději na dokončení letošního ročníku Barumky loňský mistr ČR ve sprintrally J. Orsák, známý hudebník a herec D. Landa a dalších devět posádek.

   Těsně před startem druhé halenkovické RZ se na trať spustila průtrž mračen, na Pláňavách se dokonce objevily kroupy. Mokrá trať se stala osudnou do té doby suverénnímu, o půl minuty vedoucímu, zřejmě největšímu favoritu soutěže, Janu Kopeckému na Škodě Fabia S2000. U žlutavského kamenolomu udělal chybu, kterou se mu ještě podařilo napravit, ale pár set metrů za Revírem na Hradské chyboval znovu a tentokrát už musel skončit. O první místo se pak v následujících RZ mezi sebou utkali F. Loix a B. Bouffier, který však po chybě na poslední RZ Pindula ztratil více než 6 minut a propadl se až na desáté místo. RZ 14 pak byla předčasně ukončena po havárii posádky Béreš/Müller, která také bourala na lesním úseku na Hradské. Jejich auto zatarasilo cestu. Z Pláňav musel vyjet asistenční záchranný vůz a sanitka. Jezdec vyvázl z havárie se zlomenou klíční kostí, spolujezdec s otřesem mozku. Oba skončili ve zlínské nemocnici.
   Posledním kdo trať RZ 14 Halenkovice projel, byť pomalu za sanitním vozem, byl vicemistr světa v kategorii produkčních aut z roku 2006 Japonec Fumio Nutahara. Ostatní auta byla navedena na objízdnou trasu.

   V Halenkovicích se tedy letos odehrála zajímavá sportovní dramata. Možná i proto se večer diváci sledující na Eurosportu sestřih nedělní etapy mohli, díky televiznímu vrtulníku, nad Halenkovicemi proletět.



Video - krátký sestřih ze druhého dne soutěže ...zde (včetně záběrů z Halenkovic)
Video - reportáž z celého soutěžního víkendu ...zde (včetně záběrů z Halenkovic)



Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010
 
Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010
 
Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010 Barum rally 2010
 


Nejrychlejší posádky v rychlostních zkouškách Halenkovice:

RZ 10
  1. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk - Škoda Fabia S2000 (průměrná rycholst 113,17 km/h)
  2. Hänninen Juho / Markkula Mikko - Škoda Fabia S2000
  3. Bouffier Bryan / Panseri Xavier - Peugeot 207 S2000

RZ 14
  1. Loix Freddy / Miclotte F. - Škoda Fabia S2000 (průměrná rycholst 108,79 km/h)
  2. Bouffier Bryan / Panseri Xavier - Peugeot 207 S2000
  3. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk - Škoda Fabia S2000


Konečné výsledky 40. ročníku Barum Czech Rally:

  1. Loix Freddy / Miclotte Fréderic (B/B) Škoda Fabia S2000
  2. Hänninen Juho / Markkula Mikko (FIN/FIN) Škoda Fabia S2000
  3. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk (CZ/CZ) Škoda Fabia S2000
  4. Meeke Kris / Nagle Paul (GB/IRL) Peugeot 207 S2000
  5. Mikkelsen A. / Floene Ola (N/N) Ford Fiesta S2000
  6. Pech Václav / Uhel Petr (CZ/CZ) Mitsubishi Lancer Evo IX
  7. Wilks Guy / Pugh Phil (GB/GB) Škoda Fabia S2000
  8. Tarabus J. / Trunkát Daniel (CZ/CZ) Ford Fiesta S2000
  9. Kostka Tomáš / Houšť Vít (CZ/CZ) Škoda Fabia S2000
10. Bouffier Bryan / Panseri Xavier (F/F) Peugeot 207 S2000