foto: RJ
|
|
V loňském roce halenkovičtí a otrokovičtí modeláři uspořádali nultý - zkušební ročník Sletu modelů
vícemotorových letadel. Akce se vydařila. Modeláři proto dne 7. 6. 2008 na bývalém zemědělském letišti v
Halenkovicích na Drahách uspořádali první ročník sletu.
Stejně jako v loňském roce byl pro návštěvníky i modeláře připraven areál, ve kterém nechybělo nic důležitého.
Počínaje stanem pro "řízení letového provozu", přes občerstvovací stan až po stojánku pro modely, divácký
sektor či toalety. Přípravy letiště probíhaly několik dní před akcí, ale další přípravné práce jako
tisk plakátů, výrobu házedel pro soutěž malých diváků, nebo jednání se sponzory, prováděli modeláři
již dlouho předem.
|
|
|
|
|
|
V sobotu se na letiště sjelo velké množství modelářů, kteří přivezli modely nejrůznějších letadel. Diváci
si je měli možnost prohlédnout na stojánce z bezprostřední blízkosti. Stroje poháněné jak elektromotory,
tak i spalovacími modelářskými motory byly, samozřejmě, předváděny i za letu. Elegance a majestátnost
průletů vícemotorových letadel poháněných elektromotory se střídala s krásnými ukázkami akrobatických modelů,
které ke svému pohonu používaly spalovací motory. Po celé odpoledne se bylo opravdu na co dívat.
|
|
|
|
|
|
Diváci, kterých se za celé odpoledne na Drahách vystřídalo několik stovek plně využívali
služeb, které pro ně byly připraveny. Točené nápoje, klobásy, cukrovinky nebo guláš to vše nabízel
"restaurační stan". Zdravotní službu zajišťovaly členky ČČK Halenkovice, požární dozor vykonávali halenkovičtí
hasiči, kteří organizátorům poskytli také elektrocentrálu.
|
|
|
|
|
|
Oficiální program byl zahájen ve 13:00 hod. přelety UL letadel. Diváci si při nízkém přeletu
mohli prohlédnout repliku legendárního předválečného sportovního letounu Zlin XII i novodobých letounů,
z nichž dva na letišti dokonce přistály. Jediným otazníkem pro diváky, účinkující i organizátory bylo
počasí. Obloha se postupně zatáhla mraky a v jeden okamžik mohli všichni vidět jak všude v okolí
Halenkovic prší. Naštěstí za celé odpoledne však na letiště nespadla ani jedna dešťová kapka.
|
|
|
|
|
|
Na čtyřicet házedel, které byly připraveny pro soutěž dětí, ke slovu přišlo zhruba v polovině
programu. Děti soutěžily v doletu. Každý ze soutěžících si pak svůj závodní stroj odnesl na památku domů.
Vitězové byli samozřejmě odměněni. Pro mnohé z dětí bylo toto odpoledne také inspirací a možná i impulzem,
který by je mohl nasměrovat do modelářské dílny, na letiště a časem i za řídící páku skutečného letadla. Pozorný
divák mohl vidět malé obdivovatele u velkých modelů s kouskem papíru a tužkou v ruce při tvorbě svého
prvního "technického výkresu".
|
|
|
|
|
|
Po soutěži házedel se počasí zhoršilo. Začal foukat silnější vítr s poryvy. Mnohým modelářům
se v tu chvíli do vzduchu nechtělo a tak program vyplnili pánové z pořádajících modelářských klubů,
kteří se se zhoršenými letovými podmínkami vyrovnali dobře.
|
|
|
|
|
|
U komentátorského mikrofonu se během
odpoledne střídali pánové Karel Galatík a Milan Bieberle. Diváci se od komentátorů dozvěděli podrobnosti
o modelech, jejich předlohách i modelářích, kteří v danou chvíli svůj stroj vodili po obloze. Zážitkem
byla komentářem doprovázená akrobatická sestava letounu Su 26 s novým motorem MVVS.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organizátoři ve spolupráci se sponzory připravili pro účinkující modeláře
zvláštní tombolu, ve které si mohli vylosovat praktické modelářské ceny.
Po skončení oficiálního programu pokračovali modeláři v létání pro radost. V tu dobu se nad
letištěm mraky pomalu rozestoupily a objevila se modrá obloha...
|